Różnice między metodą montessori a metodą tradycyjną
Szkoły tradycyjne są oparte na modelu “fabryki”. Dzieciom mówi się co robić, kiedy to robić, i oczekuje się od wszystkich uzyskania rezultatów w wąskim zakresie dopuszczalności, które pozwalają zdobyć dobrą ocenę. Filozofia Montessori jest wynikiem niekończących się godzin obserwacji i badań na temat najlepszych sposobów nauki dla dziecka w odpowiednim czasie. Dlatego otoczenie tak bardzo różni się tu od tradycyjnej szkoły.
W szkole Montessori dzieci, zamiast uczyć się z podręczników, uczą się w oparciu o materiały i zadania Montessori zaprojektowane przez nauczyciela. Nauka odbywa się w okresach pracy trwających do trzech godzin, nie zaś na tradycyjnym systemie czterdziestu pięciu minut lekcji z krótkimi przerwami.
Podejście ogółem
Szkoły tradycyjne:
- Określony czas przeznaczony na wykonanie zadania
- Tempo nauki narzucone przez grupę
- Zewnętrzne wzmocnienie sukcesu naukowego
- Nagrody i kary
- Zazwyczaj przypisane stałe miejsce w klasie
- Wymagane jest uczestnictwo w grupie
- Nauka samodzielności pozostawiona rodzicom
|
Szkoły Montessori:
- Dziecko otrzymuje odpowiedni czas na zakończenie zadania
- Tempo nauki wyznaczone indywidualnie przez ucznia
- Wewnętrzne wzmocnienie sukcesu naukowego
- Osobiste uczucia postępu lub jego brak
- Dziecko pracuje swobodnie w klasie
- Uczestnictwo w grupie jest kwestią wyboru
- Nauka samodzielności poprzez materiały oparte na postrzeganiu zmysłowym
|
Nauka
Szkoły tradycyjne:
- Nacisk kładziony na uczenie się na pamięć
- Nacisk kładziony na mechaniczne zachowania społeczne
- Głównie podejście grupowe do nauczania
- Dzieci w tym samym wieku
|
Szkoły Montessori:
- Nacisk kładziony na zrozumienie
- Nacisk kładziony na tworzenie relacji społecznych
- Głównie podejście indywidualne do nauczania
- Dzieci w różnym wieku
|
Rola nauczyciela
Szkoły tradycyjne:
- Nauczyciel uczy dziecko pojęć
- Nauczanie prowadzone jest przez nauczyciela
- Nauczyciel przydziela pracę
- Nauczyciel wskazuje błędy dziecka
- Nauczyciel sprawuje kontrolę nad klasą
- Dyscyplina skupia się wyłącznie w gestii nauczyciela
|
Szkoły Montessori:
- Materiały pozwalające na samonauczanie pomagają dziecku uczyć się pojęć
- Nauczyciel zachęca do współpracy w nauczaniu
- Dziecko wybiera własną pracę
- Dziecko odkrywa swoje błędy
- Nauczyciel sprawuje funkcję przewodnika klasy
- Środowisko oraz metoda zachęcają do samodyscypliny
|
Najnowsze komentarze