Głównym celem wychowania jest pomoc w dążeniu do szeroko rozumianej samodzielności, przy jednoczesnym respektowaniu ustalonych zasad. Rolą wychowawcy nie jest zatem ani bycie wyrocznią, ani najwyższą instancją, ani też kimś, od kogo bezpośrednio dzieci mają się wszystkiego nauczyć. Wychowawca montessoriański jest cichym i bardzo uważnym obserwatorem pomagającym dziecku w odnalezieniu tego, co w nim samym jest najlepsze – w odkryciu jego własnych możliwości. Wychowawca jest kimś, kto wspiera i zachęca, a często po prostu czeka, aż nadejdzie moment, w którym dziecko jest gotowe do zdobycia nowej umiejętności. Raczej milczy i obserwuje, niż zalewa potokiem słów i wymaga.
Zapoznaje dzieci z pomocami i sposobem korzystania z nich.
Bardzo ważnym zadaniem wychowawców jest tzw. “przygotowanie otoczenia”, czyli zebranie i odpowiednie rozmieszczenie materiału dydaktycznego, zadbanie o to, by miejsce pobytu dzieci było jak najbardziej inspirujące, żeby pomoce były łatwo dostępne dla każdego dziecka. Meble w placówkach montessoriańskich są niskie, pomoce leżą na półkach, żadnych materiałów dydaktycznych nie zamyka się w szufladach i szafkach – wszystkie są dla dzieci. Nauczyciel cały czas jest “na poziomie dzieci”- nie ma specjalnego biurka, które siłą rzeczy oddzielałoby go od “tego, co na dole”
Dekalog nauczyciela Montessori
1. Nigdy nie dotykaj dziecka, jeśli nie zostaniesz do tego zaproszony.
2. Nie mów źle o dziecku przy nim, a także podczas jego nieobecności.
3. Skup się na wzmacnianiu i rozwijaniu tego, co jest dobre w dziecku, by coraz mniej miejsca pozostawało na to, co mu nie służy.
4. Bądź aktywny w przygotowaniu otoczenia. Dbaj o nie stale i starannie. Pomóż dziecku ustalić właściwe, konstruktywne relacje ze wszystkim, co go otacza. Wskaż miejsca gdzie znajdują się materiały i pokaż, jak z nimi pracować.
5. Bądź gotowy do pomocy, gdy dziecko tego potrzebuje, zawsze słuchaj i odpowiadaj mu.
6. Szanuj dziecko, które popełnia błędy i może je wcześniej czy później samodzielnie poprawić. Reaguj natychmiast i zdecydowanie, kiedy zachowanie dziecka może być niebezpieczne dla jego samego, jego rozwoju lub innych w jego otoczeniu.
7. Szanuj dziecko, które odpoczywa lub obserwuje innych. Nie przerywaj mu wołając go i nie zmuszaj do innej aktywności.
8. Pomóż w znalezieniu zajęcia tym, którzy mają z tym trudności.
9. Bądź wytrwały w powtarzaniu prezentacji dla dziecka, które wcześniej tego odmówiło. W ciszy lub używając łagodnych słów, pomagaj dziecku w zdobywaniu umiejętności, których jeszcze nie posiada i w pokonywaniu niedoskonałości.
10. Zawsze traktuj dziecko z szacunkiem i miłością. Obdarzaj go tym, co masz najlepsze i wszystkim najlepszym, czym dysponujesz.
“Zadanie nauczyciela nie jest łatwe! Musi on przygotować ogromną ilość wiedzy, aby zaspokoić głód umysłowy dziecka. Nie jest jak zwykły nauczyciel, ograniczony przez program nauczania. Spełnienie potrzeb dziecka jest wyraźnie trudniejsze.”
Maria Montessori
Najnowsze komentarze